המבוגר החדש – תור הזהב של בני הגיל השלישי

בעידן שבו תוחלת החיים עולה והרפואה מתפתחת ומתקדמת, מאפייני המבוגר החדש שונים מכל מה שהיכרנו בעבר. המבוגרים כיום מנהלים אורח חיים עשיר, בריא ואקטיבי והחברה המודרנית נדרשת לחשיבה מחדש  

העלייה בתוחלת החיים לצד הקידמה ברפואה ובמדע שמובילות לחיים ארוכים ובריאים יותר, יצרו דור חדש ושונה של אנשים מבוגרים – בריאים, נמרצים ואקטיביים. המבוגר החדש חי חיים מלאים. הוא אינו מאט את הקצב, ומייצר שינוי מהותי בסגנון ובאורח החיים.

אנשים בגילאי 80 ומעלה, פעילים כיום יותר מתמיד. עם בעיות רפואיות מנוהלות ומטופלות היטב שאינן משביתות אותם, הם פנויים להתנסות ולחוות. מרביתם רואים בזקנה כחלק אינטגרלי בחיים, שאין טעם להתעכב עליו, וודאי שלא לבזבז עליו זמן בתסכול ודאגה. להפך – לאחר הפרישה לגמלאות, עם פנסיה מסודרת, ילדים שיצאו לעצמאות כבר מזמן ורשימה ארוכה של חלומות להגשים – זה הזמן הטוב ביותר להתחיל לחיות.

הכירו את המבוגר החדש

רבים מהמבוגרים החדשים במאה ה-21, ממשיכים לעבוד גם אחרי גיל הפרישה, לעתים עד גילאי 75-80. כשהם פורשים לגמלאות, הם עדיין סקרנים והרפתקניים, הרבה יותר מאשר המבוגרים של פעם.

המבוגרים החדשים צורכים טכנולוגיה בכמות מוגברת. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות, הוכיחו שהמשתתפים המבוגרים היו להוטים ללמוד טכנולוגיה – שימוש בסמארטפונים, מחשבים וטאבלטים, וחשים שהטכנולוגיה פותחת עבורם אפיקים נוספים ומאפשרת להם להיות עצמאיים יותר. כיום מבוגרים מבלים זמן לא מועט באינטרנט וברשתות החברתיות, משתמשים באופן מתמיד בסמארטפון ונעזרים באפליקציות.

המבוגר החדש צמא לידע ושמח להעשיר את הידע שלו ככל הניתן. רבים מהמבוגרים כיום, מקפידים לשמוע הרצאות, להשתתף בקורסי העשרה, לקרוא, ללמוד ולהעשיר את עולמות התוכן שלהם.

בפן הבריאותי, הודות להתפתחות הרפואה, המדע והטכנולוגיה, הם מצליחים “להקדים תרופה למכות”, לצרוך רפואה משמרת שמסייעת להם לתחזק את הגוף לשנים ארוכות, וליהנות ממענה מתקדם ורב ביותר של טיפולים ותרופות במקרים אקוטיים.

כיצד החברה המודרנית צריכה לשנות את הגישה בהתאם?

חברות מודרניות כבר עכשיו משנות את התפיסה שלהם כלפי מבוגרים ואת המענים שלהן לאוכלוסייה המבוגרת. השינוי המשמעותי באורח ובסגנון החיים של בני הגיל המבוגר מחייבים הסתכלות מחודשת, בעיקר במוסדות ובמתקנים הייעודיים לאוכלוסייה זו. השינוי הנדרש הוא בהטמעת פעילויות רבות יותר לאנשים מבוגרים, כמו גם טכנולוגיות, קורסי העשרה וידע. שילוב מתקני בריאות וכושר ייעודיים לבני הגיל, ויצירת קהילות חברתיות לחיזוק קשרים וחברויות.

כיצד בתי דיור מוגן התאימו את עצמם אל המבוגר החדש?

בתי דיור מוגן המתמחים באוכלוסייה המבוגרת, שינו אף הם את המתודולוגיות בעשורים האחרונים בעקבות העלייה בתוחלת ובאיכות החיים, ומתוך שאיפה לשמור על הגוף, הנפש ועל חדות התודעה של הדיירים. החל ממפגשים חברתיים דרך לפעילות גופנית ועד למגוון הרצאות וקונצרטים מעשירים, מגוון הפעילויות המוצעות כיום בבתי דיור מוגן מובילים, עצום.

מטרת פעילויות אלו לקשישים בבתי אבות היא לשפר את איכות החיים של הדיירים בפעילויות הוליסטיות המועילות מבחינה פסיכולוגית, חברתית, רוחנית ופיזית לבריאות הדיירים ולרווחתם.

דגש רב מוצב בדיור המוגן על בניית קהילה חברתית מחבקת ותומכת. מחקרים מראים שהעיסוק בפעילויות חברתיות ופנאי מעניק לדיירים איכות חיים ובריאות נפשית וגופנית.

פעילות חברתית מאפשרת לדיירים להתחבר עם בני גילם, ליצור חברויות משמעותיות ולבנות מערכת תמיכה בבית הדיור המוגן. עיסוק פעיל בקהילה משפר את בריאותם הפסיכולוגית והחברתית של הדיירים ומפחית תסמיני בדידות ודיכאון.

קיום תוכניות פעילויות מגוונות בבתי אבות מעניקים לדיירים תחושת עצמאות, כבוד ומטרה. בין היצע הפעילויות והחוגים העצום בבתי דיור מוגן, ישנם חוגי יצירה, קרמיקה, ציור, חימר, ברידג’, דרמה, שפות, ועוד.

לטובת שמירה על כושר בריאות, מוצעות מגוון פעילויות התעמלות כגון התעמלות עם מוזיקה, התעמלות בבריכה, יוגה, פילאטיס, ועוד.

לצורך העשרת הידע, מועברים בדיור המוגן הרצאות וסדנאות שונות ומגווונות, הנבחרות בקפידה בהתאמה לקהל היעד.

הצוות המטפל ודואג לדייריו בבית הדיור המוגן, מהווה חלק בלתי נפרד מהאושר והבריאות של הדיירים. ומעבר לכך – בניית שגרה קבועה בבסיסה, מעניקה לדיירים תחושת מטרה וסדר ומפחיתה משמעותית בלבול וחרדות.

לוחות זמנים טובים יותר לשינה: מחקרים מראים ששמירה על שגרת יומיום מפחיתה את נדודי השינה, מפחיתה ירידה קוגניטיבית, מפחיתה את הסיכון לנפילות, מפחיתה עייפות בשעות היום ומונעת הידרדרות הבריאות הפיזית והנפשית.

היתרונות למבוגר החדש בדיור המוגן הם רבים ומשמעותיים לתמיכה באושרו ובאיכות חייו.

רוצים להצטרף אלינו?

השאירו פרטים ונציגנו ידאג לחזור אליכם לתאום פגישה.

    img