איך יודעים שזה הזמן הנכון לעבור לדיון מוגן? רמז: זה לא הגיל שקובע

ההורים שלכם מסתגרים יותר ויותר בבית? הם מתקשים להתנייד וחווים תחושת בדידות? זה כנראה הזמן לדבר על מעבר לדיור המוגן. מהם הסימנים הברורים לכך שהגיע הזמן לשקול את העניין ברצינות?

כשאלי עבר לבסוף לדיור המוגן הוא עשה זאת בלב שלם. אבל שנתיים קודם לכן, כשבני משפחתו התכנסו בביתו והעלו בפניו את האפשרות הוא דחה זאת מכל וכל. על אף קשיי הניידות בגיל המבוגר שמובילים להימנעות מפעילויות חברתיות, בריאותיות, פעילות פנאי והעשרה, הרצון לשמור על עצמאות חזק מהכל. כך, מבוגרים רבים חוששים ממעבר לדיור מוגן מתוך דאגה לעצמאותם. החשש מתפוגג ככל שהם מבינים שהמטרה העיקרית והראשונה של הדיור המוגן לדיירים עצמאיים היא לשמור ולטפח ככל האפשר את עצמאותם – דווקא כשכל הפעילויות נגישות בתוך המבנה, הדיירים יכולים להמשיך לנהל חיים מלאים ומעשירים מבלי לתת לקשיי ניידות להגביל אותם.

כשאלי הסכים בסופו של דבר להגיע ולבדוק את הדיור המוגן, הוא נדהם מהשפע וההיצע העצום של המתקנים והפעילויות האפשריות, והכל בסביבה קהילתית חברתית תומכת. “זה לא משהו שיכולתי לדמיין, כשחשבתי איך החיים שלי ייראו אחרי גיל 75” הוא אומר בחיוך.

בתי הדיור המוגן האיכותיים מעניקים לדיירים שלהם סביבה הוליסטית ייעודית לצרכיהם המידיים והעתידיים בהתאמה אישית, בדגש על שימור העצמאות, החיוניות והבריאות הפיזית, הקוגניטיבית והמנטלית בסביבה חברתית מעשירה ועוטפת. החל ממגוון רחב של שיעורי ספורט, בריכה וחדר כושר, דרך היצע נרחב של חוגים וסדנאות ועד לפעילות תרבותית מגוונת הכוללת הרצאות, סרטים, טיולים, ועוד. הדיירים בדיור המוגן מנהלים אורח חיים עצמאי, גרים בדירה משלהם, ממשיכים באותם החיים שניהלו קודם, וכתוספת – נהנים מכל המתקנים, הפעילויות, המענה הרפואי והקהילה החברתית בדיור המוגן.

אז איך יודעים שזה הזמן הנכון לעבור לדיור המוגן?

התשובה לשאלה – מתי נכון לעבור לדיור מוגן משתנה אצל כל אחד ואחד, אבל מה שבטוח – הגיל בכלל לא משחק שם תפקיד. למרות הנטייה לחשוב שמומלץ לעבור לדיור מוגן ככל שהגיל עולה וככל שגובר הקושי להתנייד ולהתנהל לבד, יש עשרות מחקרים שמוכיחים ההפך – שככל שאתה בצד הצעיר יותר של הגיל השלישי – עדיין עצמאי ובכושר, כך אתה יכול להפיק יותר תועלת חברתית ובריאותית מהדיור המוגן ולשמר את הכישורים הללו, ובנוסף לכך, המעבר עצמו וההסתגלות לדיור המוגן בשלב הזה, הרבה יותר נוחים.

ובכל זאת, איך תדעו שזה הזמן הנכון לדבר עם ההורים על מעבר לדיור המוגן? יש מספר סימנים מובהקים או “אותות אזהרה” שלא כדאי לפספס אותם.

דחיינות

כולנו חווים סממנים של דחיינות פה ושם, זו תכונה אנושית וטבעית שמתרחשת בכל גיל. אבל כשהדחיינות מתחילה להוות סכנה בריאותית, יש להתייחס אליה במלוא הרצינות. כשאתם מגיעים לבקר את ההורים שלכם ושמים לב שהאוכל במקרר שלהם מתקלקל או שהם לא מקפידים להחליף את המוצרים, כשאתם מסתכלים על קופסת התרופות היומית שהרופא רשם להם ומבחינים שהיא ריקה כבר זמן מה, ייתכן שהם מתקשים להתנייד ולטפל בנושאים הללו. אין ספק שתרחישים אלו מסכנים את הבריאות שלהם, וזה מהווה סימן לכך שהם זקוקים ליותר עזרה.

בעיות זיכרון

האם ההורים שלכם שוכחים לנעול את הדלת כשהם יוצאים מהבית? שוכחים שקבעו תור אצל הרופא? האם הם שוכחים לכבות את הגז? בעיות זיכרון גוברות ככל שעולה הגיל, וככל שהן מתחילות להערים קשיים, כל שכן סכנה של ממש, זה בהחלט הזמן לשקול מעבר לדיור מוגן שבו מעטפת השירות נותנת שקט נפשי.

קושי בתחזוקת הבית

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של חיים עצמאיים בדיור המוגן הוא אי ההתעסקות בתחזוקת הבית. לא עוד לכסח את הדשא, לדאוג לבעיות אינסטלציה ולניקיונות. החיים היומיומיים הופכים למהנים הרבה יותר ברגע שהנטל של הטיפול בבית הופך לנחלת העבר. בבית הדיור המוגן, התחזוקה הפנימית והחיצונית – כולל כל המערכות: אינסטלציה, חשמל, טיפול בגינה, וכמובן ניקיון – מטופלת באופן מקצועי, כך שהדיירים יכולים להתפנות לעשיית הדברים שמעניקים להם אושר.

בדידות

בדידות בגיל המבוגר נחווית פעמים רבות אף היא כתוצאה של קשיים בניידות. קשה יותר להיפגש עם חברים שגרים רחוק, מרבית האנשים מפסיקים לנהוג ונסיעה באוטובוסים לבד אינה תמיד סימפטית. הסביבה הקרובה לא בהכרח יוצרת קהילה תומכת, לעומת הקהילה החברתית החזקה בדיור המוגן. אם אתם חשים שהוריכם נמצאים הרבה לבד וחווים תחושה של בדידות, זה בהחלט הזמן לשקול מעבר לדיור המוגן.

 

נושאים אלו הם כמה מהסימנים הקלאסיים לכך שמתחילים להיווצר קשיים מהותיים שמשפיעים על איכות ורווחת החיים של יקיריכם, דבר שיכול להצביע על כך שהגיע הזמן לשקול מעבר לדיור מוגן.

רוצים להצטרף אלינו?

השאירו פרטים ונציגנו ידאג לחזור אליכם לתאום פגישה.

    img